Hoppning & praktik

Hoppade Dusty imorse. Gick ganska bra. Han tycker det är jätte roligt och blir stark och vill bara vika in nosen när man rider mot hindrena. Han har lite speciell hoppstil, hoppar högt över hindret, viker in halsen/nosen och frambenen drar han upp till huvudet men dom hänger. Någon som fattade? Min sits blir inte den bästa över hindrena precis, han bjuder verkligen in till att man viker överkroppen och blir konstig typ. Hade bara ett litet sockerbitshinder och en oxer, hoppade bara 80-90 cm och det räckte alldeles lagom för mig! Har typ blivit gammal och höjdrädd ;) Idag fick han ha sitt guld swarowski och guld bootsen, så han var extra fin till våran "hoppdebut". Sadeln låg bra idag när vi hoppade också, så vi ska ta den! Känns skönt att ha en hoppsadeln nu så man både kan hoppa och galoppera på lite när man är ute och sånt.

På praktiken fick jag borsta, städa, vara med på lektioner och allt det vanliga. Fick rida Capitano också. Han hade inte gått varken lektion eller vid sidan av sen i torsdags eftersom han bara går sönder i munnen när han går lektion och inte kan ha hackamore på lektion. Fick rida på bett som tur var och det var väl kul och snabbt gick det kan jag berätta.

Kom hem vid 20 efter en 11 timmars lång stalldag, helt slut och ont överallt. Tog ett bad, vilket jag inte har gjort på flera år, riktgt skönt var det. Imorgon är det redan december, helt sjukt vad tiden går. 

Nu kommer massor med bilder från idag (visst är jag duktig!)





(Bara för att bilden ser så rolig ut)






Kolla in hans speciella stil!









Hoppsadeln


Dressyr i hoppsadeln

Solna imorse som vanligt. Fick en 10-årig D-ponny skimmel som heter Dumle. Han var betydligt mycket segare än vad jag är van vid och mycket mer okänslig. Brukar bli väldigt passiv på sådana hästar men han kom igång lite idag. Teroi och stallarbete också som vanligt på eftermiddagen. Nästa vecka ska vi som läser häst/häst hoppa för Lotta Björe. Häftigt!

Åkte till tussen efter. Red i stora idag med hoppsadeln. Börjar bra med att en okänd snubbe (vuxen!) hoppar ner för läktaren även fast han säkert såg att han spände upp hela sig, han fortsatte hoppa ner för att han skulle fråga en konstig fråga och Dusty kastar sig bakåt... Mamma höll i honom eftersom jag precis skulle hoppa upp. Tur att det inte var när jag var på väg upp, det hade inte varit roligt för någon. Han var väligt pigg även idag, började paddla på några korta bitar och jag hade faktist inte full koll. Blev stark i galoppen och jag tror nästan att han känner att det är en hoppsadel eller åtminstonde att min ridning ändras för han taggar på som det vore hoppning. Imorgon ska han iaf få hoppa, så då hoppas jag att han blir nöjd. Ska bli kul. Idag slängde han ut baken väldigt mycket på volterna, brukar bara vara lite i väster men nu var det i båda. Red lite skänkelvikningar och försökte sysselsätta honom så gott det gick. Belv mycket bättre efter en stund, så det var bra ändå.


Veckans planering v.48

Måndag: Testa hoppsadeln igen/dressyr
Tisdag: Hoppa
Onsdag: Rida i paddocken
Torsdag: Dressyr, programdelar
Fredag: Dressyr i paddocken
Lördag: Dressyr i stora
Söndag: KM omg 3, LB:1

 


Jag <3 min ponny


Sadelprovning hemma

Efter globen åkte jag direkt till stallet och red på Dusty. Vi började med att prova de två sadlarna vi provade hem igår. Prestige sadeln tyckte vi inte låg så bra som vi hade hoppats på. Jascon sadeln däremot låg toppen, vad vi tyckte.

Tog ut honom med sadeln och hade nu både schabrak och fårskinspadd. Han är ju redan väldigt känslig vid uppsittning och tryck i ryggen, så när vi provade sadlarna rakt på ryggen när vi var i Stav var det nog bara pricken över i:et.

Innan jag satt upp gick jag lite i ridhuset och mamma longerade några varv. När jag satt upp stog han stilla och spände sig knappt något. Mamma ledde oss några varv, då jag inte ville uppleva samma sak som sist vi provade sadlar igen. Han var inte på långa vägar lika spänd som då och det kändes bra. Travde lite granna och tog galopp sen. Han märkte nog att det var en hoppsadel för det vart verkligen inte ett dressyrigt pass. Han var lite stark och undrade nog bara vart hindrena var. Paddlade iväg några steg ett par gånger men jag vet inte om det var pga sadeln eller om det var för att en av de andra hästarna kom nära bakifrån.

Jag tyckte om sadeln och han verkade också göra det. Dock känner jag mig väldigt ovan vid att rida i hoppsadel nu för tiden, på sista tiden har det mest varit dressyrsadel som gäller. Håller tummarna för att det kommer fortsätta att gå sähär bra imorgon och på tisdag när jag rider i den sadeln och att den blir min eller ja - min och Dustys. Ska försöka att ta en bild på den och visa om det är någon som är intresserad av det?

Globen, söndag

Idag var jag och Angelica iväg och kollade på dressyren, idag var det küren som gällde. Inte helt oväntat vann Adelinde Cornelissen med sin fina fux Parzival. Holländarna rentutav utklassade idag, de placerade sin 1-3 med sina 3 representerande ryttare. Bästa svensk blev Patrik Kittel, som blev 4:e placerad.

Kollade lite i anextet men hade bestämt mig för att inte köpa något... Blev ett till fleecetäcke från sjöhagen ändå, nu ett svart med grå/vit kant.

Stall-globen-stall

Nu om ett tag drar jag till stallet och mockar, fixar foder och tar in lilla tussen. Sen drar jag direkt till globen och kollar dressyren, ska försöka att INTE köpa något mer i anexet. Efter det tillbaka till stallet igen och rida. Ska ju prova sadlarna och håller tummarna för att det är lugnt i ridhuset. Sen är helgen redan slut... vet att jag alltid säger så men helgerna går så sjukt snabbt.

Ännu en fullspäckad dag

Åkte till stallet på förmiddagen och fixade. Red i stora sen, han fick ha sitt nya schabrak med matchande lindor, fårskinspadden och de svarta bootsen. Han var jätte fin i den blå/turkosa färgen, jätte nöjd! Idag gick det mycket bättre än det gjort tidigare i veckan. Red en hel del skänkelvikningar som blev mycket bättre än det varit förut och även en del förvänd galopp.

Sen direkt hem och göra sig iordning och åka till sadelmagasinet i solna på väg till min farfar som fyllde år. Man fick låna hem 2 sadlar per tillfälle och började med 2 st hoppsadlar eftersom det är det jag helst vill ha nu när jag har en dressyrsadel jag får låna. Blev en 16,5" jacson sadel och en 16" presitge, håller tummarna för att någon passar och att han inte flippar ut som han gjorde sist vi provade sadlar. Båda sadlarna var riktigt sköna tt sitta i. Provade en hel del dressyrsadlar också men det var ingen som verkade vara jätte bra. De flesta är åtminstonde 17" och det blir för stort för honom. Jag var lite orolig för att 16" skulle vara för litet för mig men det var inga problem. Då var vi i och för sig inte på hemma plan heller så det borde gå bättre nu, vi kommer prova med padden direkt också så det blir lite mjukare eftersom han är så känslig. Sen åkte vi till min farfar som bor i närheten och kom hem för ett tag sen.

Egentligen skulle jag inte gått på globen något mer i helgen men Angelica frågade om jag ville ha en biljett till dressyren imorgon, så jag ska se det med. Kommer blir roligt och vi kommer få se massor med fina hästar på küren. Hade gärna velat sett ponnydressyren idag, speciellt Jarno RP - galet fin ponny, helt kär!

Några bilder från idag











Vad tycker ni om Dustys nya outfit?


Shoppat på globen idag!


- Fleecetäcke utan jordar, från sjöhagen
- Broderat schabrak (texten blev jätte liten, tråkigt), från sjöhagen
- Fårskinspadd, från någon liten affär


- BR lindor
- BR schabrak
- Jacson dressyrskydd
- Lippo träns med tyglar


- Svarta boots, från börjes
- Guldiga catago boots
- Guldigt swarowski, det jag inte skulle köpa...höhö


- Stigläder med nylonkärna, från Lyckås
- Tömkörningsjord, från någon liten affär


Alla grejer och jag måste säga att nästan allt var saker som han/vi
behöver men inte varje grej kanske, vårt 6:e pannband...


Dustys och min dag

Dusty har blivit ompysslad av mamma, hon longerade honom på vallen. Han hade vairt ganska duktig, hade varit "lös", så det blev inte det bästa arbetet men han fick springa av sig och få frisk luft på en promenad efteråt.

Jag har varit i globen hela dagen. Det började med dressyren, först friträning där b.la Adelinde Cornelissen och Patrik Kittel red. Därefter var det vinnarna av 5 och 6-års championaten som tävlade, 5-åringen som vann var helt fantastiskt fin! Sist men inte minst var det clinic för dressyrguden Edward Gal, fyra ekipage var lyckligt lottade att få rida för honom. På eftermiddagen var det hoppning och islandshästar, dock kollad jag inte på islandshästarna... Mamma kom och mötte upp mig där sen så gick vi i anexet och shoppade en hel del men det kommer i ett eget inlägg!

Påväg hem vid 21 tiden tänkte vi svänga förbi tussen och slänga in maten och pussa på honom, stallet hade precis larmats men vi kom in och kunde ge han sin mat iaf så han blev glad.




Ovisade bilder från när vi hade markarbete på vallen (kolla inte på mig!)


Kelly funderar...

En sak jag tycker är jätte dåligt är åldersgränsen för att få tävla ponny, alltså i ponnyklasser. Då får man tävla till och med det året man fyller 18 år (på C och D-ponny). Jag förstår inte varför man har så, när man fyller 18 år får göra typ vad som helst, ta körkort, gå ut, allt. När man fyller 16 år får man börja övningsköra osv. Varför ska det inte vara så inom ridningen? En person som fyller år i början av januari får tävla till hon/han nästan fyller 19 år och någon som fyller i slutet av december hinner knappt fylla 18 år. Det finns ju alltid åldersgränser att man får börja på ridskola när man har fyllt en viss ålder osv. Varför ska vi som fyller sent nästan tappa ett ponnyår? Erkänn, visst är det inte rättvist? Tror många håller med om det även fast man fyller tidigt om man tänker efter och inte bara tänker till sig själv.

Jag tycker att det borde vara så att man får tävla ponny tills man fyller 18 år eller till dagen innan man fyller år, det skulle ju vara mycket mer rättvist! Tänk efter, det kan vara 364 dagars åldersskillnad på två ryttare som är födda samma år och om den "sena" personen hade varit född 1 ynka dag senare hade hon/han fått tävla ponny i ett helt år till.

Är det någon annan som håller med mig eller tycker precis tvärtemot? Vore JÄTTE roligt att få höra era åsikter!


2x ridning

Upp innan 6 imorse och sen iväg till Ågesta. idag fick jag en för mig ny häst, Britta. Hon var ett 7-åringt isabellfärgat sto, korsning halvblod/russ, ungefär 152 cm (men kändes typ mindre än Dusty?). Inte riktigt min typ av häst men hon var okej.

Blev hämtad av min snälla mamma där och direkt iväg till tussen. Fixade och pysslade med honom. Idag fick han en liten "spabahandling", han blev ryckt, kliad med sin nya massagevante, ryktad och fixa. Det försnämda uppskattades dock inte så jätte mycket.

Idag när jag red var han stissig och jätte pigg. Det var ganska många i ridhuset och idag provade vi att hoppa upp i mitten, mamma höll i och det gick bra, han blev lite spänd och stapplig när jag började skritta men inget värre hände. Redan från början var han väldigt på och kunde inta alls slappna av. När jag travade drog han iväg lite ibland och var ryckig i munnen. La i lite galopp och tänkte att han skulle få springa av sig, varken i tisdags eller igår har det ju varit några riktiga dressyrpass så det kan ha varit därför. I galoppen drog han också och var ryckig och drog mig ur sadeln flera gånger. Inte heller i traven efter galoppen fick jag någon vidar ordning, så pigg. I slutet när jag travade blev det lite bättre men fick inte den bästa känslan, inte heller när jag travade av hade han ro att slappna av. Men det är sånt som händer, det går inte alltid perfekt. Nya tag på lördag. Imorgon passar mamma honom då jag ska vara i globen med skolan, när vi är klara kommer mamma dit och så ska vi shoppaloss (förhoppningsvis).

Nya grejer idag


Ingen som kan hjälpa mig?

Finns det verkligen ingen som kan hjälpa mig att göra en design? Det ser såå tråkigt ut nu.
Jag kan verkligen inte alls och skulle uppskatta en vanlig enkel.

Skicka gärna iväg en lite kommentar någon gång också, det gör allt lite roligare!


Skrittrunda i snö & snålblåst

Direkt efter skolan åkte jag till stallet. Mamma hade fixat allt på dagen så jag borstade, ryktade, skrittade ut och bara myste. Ute var det mörkt, blåsigt och snöade och var allmänt trist väder. Hade tänkt att ta några varv i trav på utebanan efter, då det har kommit endel snö men det var för lite snö och får hårt i marken. Kände mig som värsta luffaren när jag red, hade mjukisbyxor, min stora KL jacka och fleecevantar, måste sett roligt ut! Vi fick sällskap av mamma som gick med på skrittrundan. Han var väldigt vaken men gjorde inget dumt alls. När vi gick förbi vallenhagen såg vi ett par rådjur, dom var jätte fula tyckte Dusty och spände upp sig lite. Gjorde iordning efter och nattade, han gnäggade sött som vanligt när han får maten, min guldis. Var bara i stallet jätte kort idag, 1½ timme bara, så jag kom hem tidigt idag och det behövdes - skönt.


Gårdagens ridpass

Ridpasset igår var markarbete i lilla. Hade två "bomserier" med 3 bommar på varje med travavstånd och en bom vid x som jag red över från långsida till långsida. Idag satt jag upp utan att någon höll i, det gick bra. Han var lugn och fin i början när jag red fram och väntade bra. Börjde trava över bommarna sen, han tyckte det var lite konstigt och tittade lite. Efter en stund blev bommarnaarbetet bra och han lyfte riktigt ordentligt på bakbenen. La in lite galopp och galopperade över bommen vid x, istället för att ta ett galoppsprång över bommen så tog han ett ordentligt språng som det vore ett hinder. Försökte byta över bommen och gå över i andra varvet men det förstog han inte heller och galopperade glatt kvar i samma.

Efter ett tag längde vi ena serien så det vart lite framåt på ena och normalavstånd på den andra. Han tycket det var lite jobbigt att länga ut men det blev lite bättre. Red halvt igenom och vände på bommarna och mycket på andra böjda spår. Efter ett tag ändrade vi bommarna (med vi menar jag mamma) så det vart 3 galoppbommar och sen en liten pyramid av de andra bommarna längre ner på långsidan. I galoppen blev han också lite tveksam i början och undrade vad vi höll på med men efter ett tag blev det bättre flyt. Han taggade på mycket mer nu och jag fick lägga in lite volter mellan. När jag skulle hoppa över den lilla pyramiden tyckte han det var läskigt och tog ett jättesprång första gången. Tror nog att han har saknat och hoppa, har ju knappt gjort det med honom. I slutet försökte jag byta över bommen igen, hade lite friskar galopp nu och då gick det bra. På lördag åker vi iaf och hämtar några sadlar på sadelnmagasinet och provar, ska ta 2 hoppsadlar till en början för det känns mest "akut" just nu. Även jag tyckte det var roligt att få skutta lite, så jag är nöjd.

Hade praktik vid 12 och gjorde det vanliga som jag brukar. Fick splitsa ett grimskaft till Dusty så jag slipper sätta fast han i grimskaftet. Brusmöte sen vid 19 och kom hem vid 20.30, helt slut. Är inte van vid såhär långadagar nu och blir trött och anfådd av vad som helst.


Veckans planering v.47

Måndag: Dressyr i stora
Tisdag: Trava/galoppera bommar i lilla
Onsdag: Skritta ut 
Tordag: Dressyr i stora
Fredag: Mamma har Dusty och longerar
Lördag: Dressyr i ridhuset
Söndag: Prova sadlar i ridhuset


Dagen, måndag

Började med ridning och hästteori på Solna. Fick hoppa en häst som heter Dallas, red hon mycket i början av 1:an och jag är inget stort fan av han precis. Snäll och så var han iaf och gjorde det han skulle men jag red inte speciellt bra.

Åkte till "mitt" stall direkt efter. Lilla tussen gnäggade när jag kom, det gör han för det mesta nu och det värmer vekligen i hjärtat får jag erkänna. Gick ner och red ganska direkt och det började med att det bara var jag och en till i ridhuset. Han var lugn och så till en början och ganska mjuk i sidorna. Kom in några flera så vi var fyra stycken då och två av dom red lektion. Det var folk som gick in och ut, slängde upp täcken på kanten, folk som sprang i trappan mm och jag utmanade honom och red i närheten när det hände och även om han tycket det var läskigt så höll han sig i skinnet och litade på mig. Galoppen kändes mycket bättre redan i början idag men efter vi hade galoperat och skulle göra lite travarbete blev det lite snurrigt för honom. Han blev lite stressad och spänd och ville bara galoppera, som han gärna gör. Efter ett tag kom han till lite bättre arbete igen och jag jobbade med lite skänkelvikningar på hörnlinjerna, halvt igenom i galopp och fortsatte i förvänt längst resten av långsidan och lite ryggningar. Han provat och rygga förut och då fattade han inte alls vad poängen var. Idag blev det inte så jätte bra heller, antingen fick jag ta tag i honom mer än jag ville eller så ryggade hanhelt snett när mamma kom och la handen på hans bog. Gjorde ganska många fattningar idag också, en del blev rätt bra och han var kvar och väntade. Gjorde både fattningar från skritt och trav. Blev ganska avslappnad när jag travade av men inte riktigt samma resultat som dagarna innan KM:et, inte så konstigt heller eftersom jag inte fick dendär riktigt bra känslan som jag hade haft under dom ridpassen heller. Varför skriver jag så långt egentligen? Ingen orkar väl läsa, eller?


Bild från ett ridpass när jag hade haft han bara någon vecka.


Måndag imorgon igen

Helgen är redan slut, fattar inte hur det kan gå så snabbt. Angelica sov här inatt och vid 9.00 imorse åkte vi iväg till stallet. Släppte ut hästis när jag kom och sen var det en föreläsning om mentalträning, den var bra tycker jag. Var klara vid lunch och då fick tussen gå in och jag fixade allt, kollade lite på KM i hoppning med Ronja sen.

Efter det gjorde jag iordning honom, idag var det lite rörigt eftersom det var tävlingar så vi gick in på utebanan och satt upp. Som tur var det mjukt i marken idag så jag tog en ordentlig skrittrunda i skogen och la in lite trav. Han tyckte nog det var skönt, för han gick och frustade mycket. Jobbade honom ordentligt i skritten och gjorde skänkelvikningar, lite halter och sånt. Halterna tyckte han var jätte onödiga och han ville inte alls stå still men efter ett tag började han gilla läget lite och väntade ett tag. Försökte också skritta jätte långsamt i uppförsbackarna, så han var tvungen att ta i lite, istället ville han trava så det blev som en vanlig mellan skritt. Spolade benen efter och gjorde klart honom.

Igår hade jag förresten besöksrekord, fortsätt så!


KM omg 2

Jaha, tävlingen idag... blev inte riktigt som jag hade hoppats på. Inte för att jag hade så stora förväntningar men aja. Mockade, tog in från hagen, knoppade och borstade. Gick ner och startanmälde efter det och sen gjorde jag iordning honom.

Framridningen var i lilla och när jag kom dit trodde jag att det skulle vara tomt eftersom jag startade först men det var några som red när, var inget problem med det och uppsittningen gick lika bra som det har gjort tidigare. Sen började flera som skulle tävla komma in i ridhuset, dörren stog öppen eftersom folk ska gå in och ut mycket och det tyckte han var superläskigt. Så fort någon gick förbi utanför eller kom in och jag red på den halvan av ridhuset hoppade han till och drog iväg lite. Blev ingen vidare framridning, då jag inte kunde rida nere vid dörren och inte heller vid läktare eftersom det var folk som höll på att gå runt på läktaren och han var såklart rädd för det med. Mitt lilla skrajsnöre! Han kändes ganska spänd men ändå inte så att jag kunde rida, lite okoncentrerad och så var han också.

Gick ner till stora och in på banan. Denhär gången tyckte han inte att staketet var så superläskigt men självklart så spände han sig endel och skyggade lite. Början av programet kändes helt okej, spänt men ganska ridbart. Sen när nästa ekipage kom ner utanför ridhuset blev han jätte spänd, då ytterdörrarna inte var stängda...vet inte varför dom var öppna och det var inte någon fördel för mig precis. Han skyggade spände sig mycket mer uppe vid det hörnet, drog iväg när vi passerade och gick och kollade ditåt i stort sett hela programet. Ju längre jag red desto spändare blev han och missarna strömmade in. Jag fick trav i den ökade skritten, galopp i mellantraven, skitt i traven för han blev rädd och ville stanna, en felfattning och säkert ännu mer. Var jätte besviken direkt efter ritten och var jätte frusterad över varför dörren hade vart öppen, självklart hade inte det löst alla problem men mycket var faktist tack vare den. Kan inte skylla på något och efter en stund kändes det lite bättre när allt hade lagt sig. Gjorde iordning honom efter och gick ner igen och ville knappt kolla resultatet. Trodde att jag max skulle få 52% men jag hade fått 60%, snällt bedömt men hade mestadels 6:or, 7:or och en 8:a där det inte hade blivigt någon jätte miss. Sen hade jag fått ett par 3:or och någon 4:a också och det var där jag hade lyckats få missarna. Kändes som jag satt som en kratta men fick en 7:a på sitsen så det var ju alltid nått.

Så än så länge har vi inte ridit något icke godkänt program, vi har bara ridit 3 stycken men ändå. Tycker kanske inte att jag borde blivit godkänd idag men det är inget jag klagar på. Klarade mitt mål iaf, att inte komma sist, så det var ju tur. Kändes verkligen synd att det blev som det blev, kan som sagt inte bara skylla på dörren men jag vet att det påverkade. Det är inte det att jag räknade med att vinna eller bli placerad, lånt ifrån men det är synd om han ska få dåliga program när han är så känslig och fjompig som han är. Annars kändes själva programet inte som några större problem, inte det första programet jag kommer rida lokalt precis men kanske senare.

Blev ett långt inlägg som vanligt... snart kommer Angelica hit med någon film, det blir mysigt.


Taggad inför tävlingen

KM omgång 2 idag då. Denhär gången är det LB:3, ett program jag aldrig tidigare har ridit och jag tycker att det är svårt. Känns som att jag kommer glömma något, hoppas jag inte gör det. Här är programet om någon vill kolla.

1.  AX  Inridning i arbetstrav      X     Halt - hälsning       XC  Arbetstrav 2.  C      Vänster varv      CHS  Arbetstrav 3.  S  Volt med 10 m diameter 4.  SEX  Arbetstrav      X       Halt - Stillastående ca 6 sek -                Framridning i arbetstrav      XBP  Arbetstrav 5.  P  Volt med 10 m 6.  PFAK  Arbetstrav      KR      Mellantrav      RMC   Arbetstrav 7.  CA  Serpentin över medellinjen med 4 bågar 8.  AK  Mellanskritt      KR  Ökad skritt 9.  RM    Mellanskritt      MCH  Arbetstrav 10.  H      Vänster arbetsgalopp        HSE  Arbetsgalopp 11.  E  Volt med 15 m diameter 12.  ELF                  Vänd snett igenom        Mellan E och L  Övergång till arbetstrav        Mellan L och F  Höger arbetsgalopp 13.  FAK      Arbetsgalopp        KR         Mellangalopp        Före R  Övergång till arbetsgalopp 14.  R         Övergång till arbetstrav        RMCH  Arbetstrav 15.  HP      Mellantrav        PFAK  Arbetstrav 16.  K      Höger arbetsgalopp        KVE  Arbetsgalopp 17.  E  Volt med 15 m diameter 18.  EIM                  Vänd snett igenom        Mellan E och I  Övergång till arbetstrav        Mellan I och M  Vänster arbetsgalopp 19.  MCH    Arbetsgalopp        HP        Mellangalopp        Före P  Övergång till arbetsgalopp 20.  P      Övergång till arbetstrav        PFA  Arbetstrav 21.  A    Vänd rätt upp        AX  Arbetstrav 22.  X  Halt - hälsning

Fredag - ridningen

Åkte upp till stallet vid 18 tiden och borstade och gjorde iordning för ridning, min snälla mamma hade redan fixat allt annat på dagen. Idag var första gången på länge som jag hade lindor på honom, har inte orkat det den senaste tiden, så jag tror att han kände sig lite fin idag. Gick in i lilla och satt upp, det gick bra igen. Idag var han lika avslappnad igen, redan från skritten. Red lite programdelar idag med, lite travökningar på diagonalerna, lite uppridningar med halter och sånt. Blev lite problem med galoppfattningarna, jag brukar mest fatta på volten eller i en hörna men nu tänkte jag fatta bokstaven efter hörnet, som det är i programet. Blev en hel del felfattningar då och det känns som han låser sig lite, så det blir fel gång på gång. Blev några bra tillslut ändå. Han blev lite stark i galoppen igen och drar mig lite ur sadeln men även det var bättre än här om dagen. Traven efter galoppen idag kändes riktigt bra igen, han var jätte mjuk och jag kan verkligen sitta ordentligt. Får en jätte bra känsla då. När jag travade av var han fin igen och jag säger det igen, han är så mycket mer ridbar nu. Nu kan jag rida ordentligt hela ridpasset, enda från början och inta bara dutta runt. Känns som det kommer blir bra dethär.

Imorgon är det KM, LB:3. Känns lite läskigt, lång bana och jag har aldrig ridit det programet förrut plus att jag är enda ponnyn, så jag måste rida med storhästarna. Extra roligt eftersom vissa av dom ska rida LA:3 direkt efter men det är bara att göra sitt bästa. Blir hans livs tredje program och hans livs första på långbana, mitt mål är iaf att inte komma sist. Hoppas att jag uppnår det...

Kom hem straxt efter 20.30 och har nyligen ätit hemmagjord pizza och kollat på Idol, gott var det.


Framridning till KM omg 1


Nyskodd och fixad

Idag har jag varit i skolan. Började 10.30 eftersom jag inte kunde vara med på idrotten, så det blev lite sovmorgon även om jag var helt död vid 8.00 när jag skulle gå upp. Har känt mig lite småtrött och haft lite ont i huvudet hela dagen man jag överlevde, helt klar. Fick äntligen äta lunch på subway igen, 3 veckor sen sist - katastrof, (ja, jag har blivit beroende) äter där varje dag jag är i skolan nu, vilket är onsdagar och fredagar. Skulle slutat 16.00 egentligen, våran senaste dag på en fredag lixom men som tur var fick vi gå en nästan en timme tidigare. Kom hem för en stund sen och ska snart byta om och åka till stallet. Omöjligt att rida ute nu när det är så hårt, så får vänta tills ridhuset blir ledigt vid 19.00. Hoppas på att det går lika bra som det har gjort de senaste 2 dagarna.

Idag har han blivit skodd också, Leffe hade tid så han skodde honom nu istället för att bara slå på tappskon. Han fick extra allt, nej men nu har han 4 brodd i varje sko och snösulor. Så nu kan jag ut och rida så fort det kommer lite snö, det blir riktigt härligt. Han hade skött sig super, så det kändes bra.

Berättar hur det gick att rida sen.

Nu är Dusty redo för snö och is


Dusty har landat på jorden

Red i lilla idag med, tycker det är jätte synd att dom inte har harvat ute ridbanan så det kanske kan blir lite mjukare. Tycker om att rida där och Dusty trivs nästan som bäst där. Vi får väl vänta tills det blir en del snö så kan vi rida där, det kommer bli mysigt... bara man slipper styltor.

Uppsittningen gick bra, mamma har börjat hålla i honom nu igen efter att han har vilat men det känns bäst eftersom jag är lite klumpigare och inte har lika bra koll på min kropp nu när jag är lite seg.
Idag var han lika avslappnad från början, både i skritten och traven. Kände efter ordentligt så att han inte ömmade där han hade tappat skon men det kändes inget konstigt alls.

Red lite programdelar, gjorde lita halter och dom blev helt okej. Ibland ställde han upp ojämt bak men direkt om jag la till den skänkeln så rättade han sig, så han var kanon duktig. Red lite mellantraver, det är mest jag som mesar då och tror att han ska börja galoppera men han har lite i sig märker man, det var någon som blev riktigt bra. Galoppen var lite svår idag med. Han blir lite stark men är inte tung som han var för någon dag sen, det var nog bara en engångsgrej. Blev lite bättre allt eftersom men vänstergaloppen blev inte så bra som den kan vara. Traven efter galoppen kändes så bra, han var jätte mjuk och släppte verkligen upp ryggen. När jag travade av honom var han också riktigt fin, helt avslappnad och litade fullt ut på mig.

Nu känns det verkligen som han har landat, tror att han förstår att han kommer vara här och det är vi som kommer ta hand om honom. Det är ju inte så att han är stencool precis, mycket i både stall och ridning är ju superläskigt men det kommer nog bara att fortsätta att bli bättre allt eftersom. Riktigt nöjd med ridningen idag med iaf.

Kille utan sko

Klockan ringde 5.50 imorse och jag gick upp, skulle egentligen till Ågesta och ha ridning. Kändes som en bra start eftersom vi bara har ridning och slutar redan klockan 11.00. När jah gick upp kände jag mig dock inte så bra, snurrig i huvudet och kände mig borta i huvudet. Stog och velade om jag skulle åka iväg eller inte men kom fram till att jag skulle vara helt slut bara efter att ta mig dit eftersom jag bara blir anfådd av att gå från parkeringen till huset (och det är inte långt). Tog en alvedon och gick och la mig och sov 5(!) timmar till, ända till klockan 11.00 och det är inte likt mig om jag är frisk och kry. Kände mig fortfarnade trött efter att ha sovit i 12 timmar.

Åkte till stallet, Dusty fick maten ute i hagen medans jag mockade (som jag inte har gjort på 2 veckor), höpåsar, betfor och allt sånt. Det var jobbigt kan jag säga och jag var tvungen att sitta och samla lite krafter när jag hade tagit in honom. När jag kommer till hagen för att ta in honom ser jag att han har fått av sig en sko, självklart var den en fram också. Letade i hagen men utan framgång, hade varit bra att hitta den så kunde man tagit broddarna åtminstonde eftersom dom är helt nya. Aja, Leffe (hovslagaren) skulle komma imorgon och slå på skon då han skulle sko en annan häst, vilken tur man kan ha ibland. Han hade iaf lyckats dra av sig skon utan att hoven hade gått sönder något alls, syndes inte ens att det hade suttit en sko där, så det var bra ändå. Han ska egentligen skos nästa vecka, så jag vet inte om han verkar den hoven eller bara sätter på skon. Återstår att se, han kan detdär 1000 gånger bättre än mig iaf så det blir nog toppen.

Efter att jag hade ridit tog jag en ganska ordentlig rykt, skrev Dusty av stövet och det såg ut som en 5-åring hade skrivit, hehe. Måste träna på det!

Idag är det förresten exakt 2 veckor tills jag fyller år.


Lite fulsöt bild på Dusty med krullman


Ridning onsdag

Red i ridhuset idag, det var stenfruset ute så det gick inte alls. Uppsittningen gick bra och han kändes avspänd på en gång, kunde skritta ordentligt på långa tyglar innan jag började rida. Han kändes mycket bättre redan från början idag. Skrittade mycket på en stor åttvolt i början, så han fick böja sig och bli lite mjuk. Han var väldigt lugn idag och jag fick rida en hel del, men det är bara positivt och det känns inte längre som han kommer explodera för minsta lilla som tidigare. 

I vänstergaloppen, som är hans svåra varv var han stretig och det gick inte alls i början. Då blev han stark och jag fick inte igenom ställningen och böjningen så bra. Efter lite galopparbete i höger blev även vänstergaloppen bättre. Red lite serpentiner och diagonaler i trav som är med i programet och det kändes bra. Red även galoppdelen i programet med avbrott, trav över medellinjen och sen ny galopp, den delen gick okej men var svår med tanke på att han helst vill stanna när man ska trava efter galoppen. Idag kändes det som att jag orkade rida ännu mera och när jag travade av var han så fin. Idag fick jag ett mycket bättre stöd överlag än jag brukar och han blev jätte avslappnad och mjuk. Jag avslutade även på åttvolten och kunde ställa om utan att han spände till. Man såg verkligen hur hela halsmuskeln användes och det kändes jätte bra att han kunde vara så avslappnad, det känns som att han börjar lita mer och mer på mig nu. Kanske inte denhär oplanerade "vilan" var så dålig ändå, det känns som att han har landat nu.


Mer ordentlig ridning idag

Åkte upp till stallet vid 10 idag med. Gjorde iordning och gick in i lilla ridhuset. Uppsittningen gick lika bra idag. Idag orkade jag rida mer ordentligt, än igår då jag mest åkte runt. Jobbade mycket skritt i början och det är svårt då han gärna kastar ut rumpan och blir spänd och inte alls tar för sig då. I traven kändes han riktigt avspänd, nästan lite för då jag tyckte att han låg(!) lite i handen. Det var inte mycket men mycket på honom brukar man bara ha en lätt kontakt till munnen.

Tror att det blev så dels för att han är oriden just nu, det var ju trotts allt nästan 2 veckor sen jag red riktigt orentligt. Sen är inte min ridning rika som vanligt, jag orkar inte sitta ordentligt och tror inte heller jag har med skänkeln lika mycket som vanligt. Allmänt kändes han lite stark idag, i galoppen ville han gå iväg eftersom det är SÅÅÅ roligt att få galoppera. Traven efter galoppen blir som vanligt inte så bra, då vill han bara galoppera och väntar bara på att man gör en miss som han kan tolka som en fattning. Som sagt, tror jag att han är lite stark för att han är oriden nu och jag uppfattar honom nog som starkare också för att jag känner mig så svag.

Aja, det var kul att få rida men jobbigt. Red 30-40 min och då var det en hel del skritt. Ledde honom en sväng efter och blev helt anfådd. Dusty blev också ganska svettig, så jag tror att han har tappat lite kondis plus att han är långhårig. Behöver klippas snart.

När jag kom hem sov jag ett par timmar och när jag vaknade för ett tag sen är jag fortfarande helt trött, hoppas att det är av medicinen jag får nu som gör att jag känner mig så trött... Inte kul.

Ska förmodligen åka tillbaka till stallet en sväng i kväll och rykta lite och he maten. Imorgon ska jag försöka åka till skolan.


Foto: Emelie Eriksson


Veckans planering v.46

Måndag: Lugn dressyr i stora ridhuset
Tisdag: Dressyr i lilla ridhuset
Onsdag: Dressyr i stora ridhuset
Torsdag: Dressyr i lilla ridhuset
Fredag: Dressyr i lilla ridhuset
Lördag: KM omg 2, LB:3
Söndag: Rida ut

Denhär veckan blir det mycket dressyr i ridhus. Eftersom jag är lite halvsjuk fortfarande orkar jag inte rida lika "ordentligt" som vanligt och det blir ingen trimmning med långa pass. Jag rider både i lilla och stora ridhuset, så det blir ändå blir lite omväxling för honom. Får se hur det är i paddocken, om det är tillräckligt mjukt rider jag gärna där. Som vanligt är det inte säkert att hans vecka blir såhär heller.


Du är så söt min kära lilla ponny

Idag red jag på Dusty för första gången på 10 dagar, räknar inte riktigt att jag skrittade på honom igår. Åkte upp vid 10 och gjorde iordning för ridning. Gick ner till stora ridhuset och satt upp, han tog några steg när jag satt upp men mamma höll i och han gjorde inget mer än så. Blev ledd ett par varv först eftersom mitt huvud känns så konstigt hela tiden nu förtiden, är inte yr i huvudet men allt känns bara så konstigt. Skrittade, travade och galopperade lite i bägge varven och jag kände mig verkligen som en nybörjare. Det kändes som mina skänklar stog rakt ut och det enda jag gjorde var att styra lite, han skötte sig verkligen super och var jätte snäll. Galopperade jätte lugnt, så lugn brukar han aldrig vara i galoppen. Tror det var både för att han kände att han inte hade några krav alls, jag var bara lycklig av att få rida och studsade runt lite lagom i sadeln och sen tror jag att han kände att jag inte mådde så bra och inte hade så bra balans.

Vart verkligen glad för att han var så snäll, det kändes verkligen som att han visste att han var tvungen att hålla sig på mattan och sköta sig. Så jag är super nöjd, mycket dels för att jag äntligen fick/kunde rida eller styra runt är nog mer rätt ord. Om dethär hade varit ett vanligt pass innan jag blev sjuk hade jag sagt att det gick jätte dåligt men eftersom jag nästan bara orkade åka häst idag så är jag jätte nöjd. Tog bara en galoppfattning i varje varv och låg och rullade på ett par varv, det tycket han var på tok för lite och efter galoppen taggade han på lite och ville bara mer och mer. Det kändes som han tycke det var roligt att bli riden igen åtminstonde och nu hoppas jag att jag orkar rida mer och mer för varje dag som går.

Är anmäld till KM omg 2 på lördag, LB:3... vill så gärna rida då och ska verkligen försöka. Hoppas att jag är "igång" tills dess.


Äntligen "ridit" igen

Vi åkte upp till stallet vid 11 tiden idag. Han blev avborstad och sadlad sen. Vi gick in i paddocken och ställde upp honom mot staketet som vanligt och jag satt upp, han spände sig lite och tog ett steg iväg men gjorde inget annat, så det var skönt. Har varit lite orolig för denhär uppsittningen eftersom jag inte har suttit på honom på 9 dagar och innan har det bara gått en dag jag inte suttit på honom. Eftersom jag inte är speciellt pigg heller var det skönt att han skötte sig, om han hade dragit iväg eller så tror jag att jag hade åkt av eftersom jag känner mig helt borta i huvudet.

Idag blev det bara lite "ponnyridning", mamma ledde mig och jag satt och åkte häst för det mesta. Efter ett tag jobbade jag honom lote i skritten, han var väldigt rak i sidorna och ville inte böja sig men var avslappnad och kunde bli lite längre. Rakheten i sidorna var inget jag kunde ta igenom nu precis och han har ju trotts allt inte blivit riden alls sen förra torsdagen. Det var jätte härligt att komma upp på honom igen ända, även fast det bara blev lite skritt. På vallen hoppade jag av och mamma löslongerade några varv i trav och galopp, han var sansad men busade nästan. Han är så snäll, har aldrig bockat eller sparkat, det värsta och busigaste han har gjort är att ruska på huvudet. När han hade fått sprungit några varv på vallen satt jag upp igen och skrittade hem, denna uppsittning gick lika bra, så det kändes super bra.

Tror ändå att han tycket det var lite kul att jag satt på honom igen, han verkade nöjd även om han fick lite krav och gick och frustade mycket. Så även om jag bara red i skritt blev det ändå ett nyttigt pass för honom, två uppsittningar och lite skrittjobb som är hans svåraste och jobbigaste gångart.



Snart är vi tillbaka och rider och tränar ordentligt, hoppas jag.


Styrketräning

Har varit seg idag också, tagit det lugnt och bara blivit trött av att inte göra något alls. Mamma var uppe på förmiddagen och fixade och gick på en långpromenad, dom hade haft backträning och gått upp och ner för en massa backar många gånger. Det var duktigt av dom tycker jag. Dusty hade blivit lite flåsig och har säkert tappat endel när han inte blivit riden sen förra torsdagen. Det som är bra är att ha bara har vilat helt en dag och det var när vi var på sjukhuset, annars har han blivit longerad, varit lös i ridhuset eller gått promenad. Så vi båda kommer nog vara lite ur form när vi börjar rida igen, men mest jag tror jag. På kvällen åkte jag med upp till stallet ett tag, borstade lite, myste och pussade massor. Han fick även på sig sitt nya mysiga täcke som han verkade gilla och han var fin i det. När han fick sin mat idag så gnäggade han högt och ordentligt, för det mesta annars brukar han bara röra lite på mulen typ ljudlöst. Så gullig skrutte.

Har äntligen fått träffat min guling igen <3

Sovit ganska bra inatt faktist, inte alls hostat så hysteriskt som jag har gjort tidigare och kunde sova enda till 10. Tog det lugnt hela förmiddagen och sen åkte jag ner till vårdcentralen. Tog blodprov som gick jätte bra, har nog börjat bli van nu och sen gjorde dom en vanlig undersökning. Sänkan hade gått ner och det var bra, han berättade också att när man har mycoplasma som jag har kan man känna sig trött och seg jätte långt efter och ha feber och hosta ett bra tag. Frågade om jag fick vara i stallet och så och om jag fick rida, svaret blev att jag fick vara i stallet men bara klappa och inte rykta eller rida. Det skulle jag vänta med tills jag har varit feberfri i 2 dagar.

Så eftersom jag fick åka till stallet så gjorde jag såklart det, ÄNTLIGEN! Hade inte sett honom sen i lördags. Han fick ett jätte äpple direkt när jag kom och det uppskattades ordentligt. Pussade och myste med tussen och jag tycker att han hade blivit mycket mer långhårig och gulare, han kommer bli en björn i vinter. Hade verkligen saknat mig och jag hoppas att han har saknat mig lite iaf, det kändes åtminstonde inte som att han hade glömt bort mig. Det var mysigt att träffa honom med efter att jag bara hade klappat lite och kollat när mamma longerat var jag helt slut.

Åkte hem och sov någon timme efter att jag hade tagit slut på alla mina krafter efter att ha varit i stallet och gjort allt jobbigt och nu har vi ätit och kollar idol.

Förresten, imorse kollade hovslagaren på Dusty. Han tycket att han gått och väl kunde gå 2 veckor till och då har det gått lite mer än 7 veckor sen han blev skodd sist, eftersom han var helt nyskodd när vi fick honom. Så förhoppningsvis kommer han bara behövas sko var 7-8:e vecka. Han hade sagt att det var en jätte snygg ponny vi hade hittat också och det är ju alltid kul att höra. Min fina.


Nya saker

Mamma kom just hem och hade köpt ett vintertäcke. Det blev ett svart med gråa jordar från hööks, det var snyggt och ser ganska vanligt ut. Dusty kommer nog tycka det är jätte mysigt! Hon hade även hämtat ut två paket som vi hade "beställt", det var ett stigbett och ett klarblått ridtäcke.


Att köpa på globen horse show

Saker jag ska kolla efter i globen och köpa om jag hittar:

- Fleecetäcke utan jordar
- Broderat schabrak från sjöhagen
- Schabrak och lindor i någon rolig färg
- Stigläder
- Stigbyglar
- Dressyrskydd
(- Ev. tömkörningsjord)
(- Ev. tyglar)

Och sen vill jag köpa något till mig också men är inget speciellt som jag behöver.

Saker jag skulle vilja köpa men inte kommer att köpa:

- Guldigt swarovski pannband
- Charles Owen hjälm

Visst skulle Dusty vara jätte fin i det guldiga?


Snö och frusen mark

Har tagit det lugnt hela dagen, mår mycket bättre men känner mig väldigt seg fortfarande.

Idag har mamma longerat Dusty och han hade varit jätte duktig, tidigare har han varit på väg att få lite småpanik av inspänningarna även om dom har varit jätte lösa. Så idag hade det gått mycket bättre och hon hade provat att fästa linan så det blir lättare att få lite böjning då han annars helst går och kollar utåt istället. Han hade också fått på sig broddar idag, jätte skönt så slipper dom fläka sig det första dom gör. Självklart hade han lyckats trampa sig på benet men det hade bara väldigt litet som tyr var.

Nu är mamma iväg och kollar efter ett vintertäcke till tussen, det vi hade köpt förut hade lite hals och det gjorde att det blev för litet eftersom han har ganska biffig hals. Så jag hoppas hon hittar något fint.

Veckans planering v.45

Denhär veckan blir lite annorlunda eftersom jag är sjuk, kommer nog inte kunna rida på hela veckan så han får hållas igång med hjälp av arbete från marken. Kan nog vara lite skönt för honom att få ta det lugnt ett tag nu men jag kommer såklart rida så fort jag bara kan och orkar.

Måndag: Lös i ridhuset & promenad
Tisdag: Vila
Onsdag: Promenad
Torsdag: Longera
Fredag: Longera
Lördag: Promenad med klättring
Söndag:


Sjukhuset

Inte blivit någon bloggning här igår eftersom jag har varit på sjukhuset. Jag trodde att jag höll på att bli bättre men när jag vaknade höll jag på att svimma och febern hade inte försvunnit. Vi åkte till lättakuten eftersom det varit så låndraget med min feber, hosta och jag hade haft ont i magen ett par dagar. Var där halva dagen innan dom skickade oss till akuten. Jag hade inte fått äta någonting på hela dagen, det enda jag hade fått var en kopp te, vilket man ju inte blir speciellt mätt på. Fick göra olika prover bla ultraljud på magen och dom satte även en kanyl i armvecket. Denhär gången gick det på andra försöket, sist när jag hade brytit armen fick dom sticka mig 6-7 gånger och jag är jätte spruträdd. Min feber åkte upp och ner från normala 37 grader till 40 grader. På kvällen fick jag fortfarande inte äta och jag kände min jätte svag eftersom jag inte hade fått i mig något.

På kvällen blev jag inlagd på en avdelning och efter allt dom hade gjort hade dom fortfarande inte kommit på vad det var för fel på mig. Hade ett förhöjt sänka värde vilket tyder på inflammation eller infektion. Fick ligga med dropp hela kvällen och natten då jag inte fick äta eller dricka något mer än vatten. Vid 23 på kvällen fick jag 1½ LITER kontrast jag skulle dricka, fick till kl 1 på mig då jag skulle göra någon konstig röntgen där man åkte in i en rund ring. Kommer inte ihåg vad den speciella röntgen hette men det är något man kan göra gå hästar också, då sprutas en vätska in som gör att organen syns tydligt. Det var inte lätt att få i sig allt, då det både smakade illa och min mage bara ville ha mat. Sen fick jag sova så gott det gick och på morgonen hade röntgensvaren kommit och jag fick äntligen äta, 1½ dygn efter jag senast hade ätit något alls.

Idag har dom fortsatt med olika prover och sånt. Fick göra en lungröntgen och det visade sig att jag hade mycoplasma och lunginflammation. Vid 18 blev vi äntligen utskrivna, armbandet klipptes av och kanylen togs ut.

Nu är jag hemma, känner mig väldigt seg men bättre och har fått antibiotika som förhoppnongsvis kommer göra det mycket bättre snart.

Vill bara till stallet och träffa Dusty, har inte sett honom sen i lördags och det känns som det var jätte längesen. Hoppas att jag får se han snart igen.

Dustys måndag

Blev aldrig att jag åkte till stallet idag heller, mamma hade fixat allt och tyckte jag skulle hålla mig hemma :(

Imorse fick han gå ut ett par timmar, sen blev han intagen för att bli kollad av tandläkaren. Allt såg jätte fint ut, förrutom att han hade en liten, liten hake på ena sidan som blev bortslipad. Han hade skött sig utmärkt och stått hur lugnt som helst. Hon kollade även hur bettet vi har satt och det tyckte hon satt jätte bra. Därefter fick han stå och piggna till lite eftersom dom blir sederade för att stå lugnt och snällt och vara avslappnade så dom kan kolla ordentligt.

Sen var han ute en sväng till i hagen. Mamma hade släppt han i ridhuset i ca 20 min och han hade gått som en hund efter, söten! Han hade inte alls fattat vad hon ville när hon försökte få honom att springa runt lite fritt, han ville helst gå med sitt huvud på axeln och bara gå efter. Det måste jag göra någon gång själv, tror det kan bli riktigt roligt då han är så otroligt lydig att gå med. Innan hon hade åkt hem hade han fått gått en liten promenad till vallen och tillbaka med hunden.

Nu vill jag rida igen.


Saknar min tusse

Hemma från skolan idag. Fortfarande feber och har hostat så det kändes som att lungorna skulle komma upp genom munnen inatt, riktigt jobbigt.

Igår var första dagen sen jag fick Dusty som jag inte var i stallet, kändes konstigt faktist och jag saknar honom redan. Jag hoppas att jag kan få åka upp och pussa på han lite om det inte blir så att jag rider en kort sväng idag.


 

 


1 månad <3



För 1 månad sen hämtade vi hem denna långluggade killen.
Känns som det på ett sätt var jätte längesen och på ett annat som det var ganska
nyligen jag satt där i bilen på väg till Örebro och bara ville se min blivande ponny.

Torsdagen den 7/10-10 blev han min


Sjuk - bra träning?

Fortfarande sjuk, känner mig varken bättre eller sämre och kommer förmodligen ligga halvdäckad restan av dagen som jag gjort både fredag och lördag, även kul att halva lover gick åt till att vara sjuk.

JAG VILL JU RIDA! Mamma, pappa och Boomer & Dusty är ute på en långpromenad nu iaf. Hoppas att han inte är helt galen när jag ska rida nästa gång, nu när det blir :/

När man är sjuk måste det vara riktigt bra träning, jag har världens träningsvärk i magen av allt hostande och blir svettig av att bara vila eller sitta i soffan av febern.

Har inte så mycket att skriva om när jag inte är i stallet och rider. Börja kommentera och skriv vad ni vill läsa om!


På kvällen longerade mamma honom lite också eftersom han har så mycket enegi.


Familjen sjuk

För 5 veckor sen blev jag sjuk med feber, öroninflammation mm, därefter har alla i familjen varit sjuka en vecka var och nu är jag sjuk igen. Hostar, jätte ont i huvudet, feber och känner mig bara allmänt bort i huvudet.
Igår var planen från början att jag skulle rida i paddocken, men jag kände mig inte alls så pigg på det. Jag skulle även ha gått och klippt mig och pluggat en hel del, som jag inte orkade. Sen hade vi tänkt att mamma skulle fixa och sen skulle vi longera tillsammans men inte heller så blev det då mamma fick migrän och inte alls mådde bra. Så det slutade med att jag och pappa åkte upp på kvällen och gick en liten promenad i skogen och bäckmörkret. Han tyckte det nog var skönt men är lite skrajsen för det mesta. Tvingade pappa att ge Dusty en godis och borsta lite och jag måste säga att det såg ganska roligt ut. Han hade varit ute hela morgonen och dagen så han var nog nöjd med en lite lugnare dag.

Idag mådde jag inte särsklit mycket bättre, struntade i att vara funktionär som jag skulle varit i de 2 första klasserna men hade inte orkat alls. Jag och mamma åkte upp och fixade och sen gick vi ner till vallen med honom där hon longerade. Han var pigg och svansen stog rakt ut, gulle! Fixade bara det nödvändiga eller vad man ska säga och kände mig helt slut efter det. Nu är han ute i hagen pch ska väl in om någon timme. Hoppas på att jag känner mig piggare imorgon så jag kan sitta lite på honom, vet inte hur det kommer va att sitta upp på måndag annars...


Från ridpasset i tisdags
Foto: Rebecka Björkendal


Tråkig avslutning i ponnygruppen

I torsdagskväll red jag min sista gång i min ponnygrupp. Har ridit där ganska länge och är den av alla i gruppen som har ridit där längst, så det kändes lite sorgligt faktist. I och för sig så är det inte omöjligt att jag rider igen där någon gång eller i stället för någon men ändå. Valde näst sist och hade Falken och Nova att välja på och vi skulle hoppa. Eftersom jag är alldeles för lång för Nova tog jag Falken, som jag inte har ridit på hur länge som helst. Bytte med Victor sen så jag fick Grå, som jag inte heller har ridit på jätte länge. Allt gick bara jätte dåligt, han gick inte alls fram och jag fick sitta och piska på han hela tiden och inte heller då reagerade han. Tyckte ändå jag fick lite bjudning efterhand men han stannade och stannade helt utan anledning. Verkligen inte min typ av häst, seg och okänslig. Det värsta var att jag inte mådde bra alls och åkte bara upp och red för att det var hoppning och sista gången. Något jag lika gärna hade kunnat strunta i. Aja, så är det. Nu är det gulingen på full tid som gäller!

Höstdressyren

Idag var det höstdressyren för mig och Dusty. Programet vi red var LC:2. Red fram i paddocken och han kändes okej, början var bättre men sen spände han sig när ponnysarna blev utsläppta och 20 pers springer med piskor och klappar händerna bakom hästarna. Aja, det är sånt han måste vänja sig vid eftersom alla tyvärr inte har det bästa hästvettet. Red nere i ridhuset ett tag innan jag skulle starta, han var fortfarande ganska spänd men blev lite bättre allt eftersom. När det var min tur att gå in på banan tycket han det var superläskigt eftersom "domaren" satt nere vid ett bord precis utanför staketet. Han ville inte alls gå dit fram och drog iväg i galopp åt andra hållet när jag närmade mig, då kommer hans flykttendenser han har fram. Fick iaf gott om tid på mig att rida runt vid den kortsidan men han tycket att det nästan var lika läskigt hela tiden.

Började rida programet och vid uppridningen gick det ganska bra att komma fram till bordet. Han slappnade av en del när vi red programet men var fortfarande spänd och på tårna. I ena fattningen kastade han sig in en bit från kortsidan där dom satt. Fick ett avbrott i galoppen men det kunde jag rätta snabbt. Annars är jag nöjd, då jag inte trodde att jag skulle kunna genomföra programet alls när han vägrade att gå där. Fick 68,21% och en 8:a på sitsen som jag blev väldigt glad för, det var väldigt snällt bedömt eftersom det var en höstdressyr och första "tävlingen" för många. Jag fick typ vara en egen klass som privathäst, där jag vann eftersom jag var den ända, men hade även det bästa resultatet av både ponnysarna och hästarna.





Foto: Emelie Eriksson


Usch...

Håller på att bli sjuk...igen. Var sjuk för 5 veckor sen och var då försyld, hade feber och öroninflammation. Fick ära penicilin så och det var typ det värsta jag gjort, jag kan verkligen inte svälja tabletter, det går bara inte. Fick då mortla det till ett pulver och blanda med vatten, 4 tabletter om dagen, 2 gånger per dag i 10 dagar...inte kul.
Inatt har jag vaknat helt kallsvettig och inte alls mått bra. Var i stallet på höstdressyren nu i morse/förmiddags och åkte hem sen, hade tänkt att sova en stund men fryser för mycket trots att jag har mycket kläder på mig, dubbla filtar, duntofflor mm. Plus att jag får ont i lungorna när jag hostar och efter att jag har ansträng mig, hoppas inte att jag håller på att få lunginflammation och får penicilin igen bara. Vore inte kul. Nu ska jag äta lite och försöka sova en stund innan jag ska tillbaka och ta hand om Dusty och rida lektion ikväll som dessutom är min sista gång i den gruppen (snyft). Låter dom det är jätte synd om mig nu och jag är dödssjuk, men så illa är det inte ;)

Stolt över min prins

Idag var Dusty så duktig när jag red. Vi var i lilla ridhuset istället för ute, då det hade regnat halva morgonen och det var jätte klaffsigt ute. Uppsittningen gick super, mamma stog flera meter ifrån och han stog helt still och bara var lugn. Idag var han lugn och mjuk i båda sidorna, något han inte var igår. Han slappnade av ganska bra och kunde sträcka ut halsen lite och få fram nosen. Red lite programdelar från LC:2 som jag ska rida imorgon. Bla. korta diagonaler med 3-5 skrittsteg över medellinjen, inte hans bästa och lättaste ridväg precis men det gick helt okej.

Jag var duktigare på att titta upp idag och min sits blir mycket bättre då. Tränade även på att rida hörnpasseringar, något som säkert många (inklusive mig) inte rider så jätte noga alltid, även om man borde, för mig blir det ibland så att det bara känns som en "transportsträcka" innan en lång eller kortsida.
Red även lite bogen in/öppna längs långsidorna i både skritt och trav. Idag blev det även en del bra galoppfattningar, han väntade bättre och jag gav en mindre hjälp som han ändå svarade på. När jag tycker att jag lägger en vanlig galoppfattning, flyger han fram och undrar vad jag håller på med. Det är det som är det svåra med honom, även om jag brukar rida dom känsiga hästarna, så är han mycket känsligare och ändrar sig för minsta lilla jag flyttar mig i sadeln, ändrar skänkeln eller liknande. Just det gör det så svårt, men det är SÅ roligt att ha en så känslig och uppmärksam häst.

Juste, nästan det bästa idag har jag glömt att säga. När jag hade ridit klart och travat av satt jag av och la på täcket för att han var ganska svettig, bestämde mig för att hoppa upp och skritta av och det gjorde jag. Annars har mamma antingen hållt i eller stått en liten bit ifrån när jag suttit upp. Nu ställde jag honom med huvudet i hörnet och bara satt upp. Han spände sig en del men gjorde inget. Det kändes bra men egentligen kanske det inte var det smartaste jag gjort eftersom jag var helt själv i ridhuset och hade glömt telefonen hemma. Aja, nu gjorde jag det, det gick bra och det känns bra att det gick.

Köpt idag


Kort om idag och igår

Åkte till stallet vid 11.30 fixade och red. Var på vallen och hoppade lite småhinder, gick sådär. Han blev extra pigg och tyckte det var super kul iallafall. Längtar tills jag hittar en hoppsadel och kan hoppa på riktigt för en instruktör, jätte svårt att hoppa själv och i dressyrsadeln. Fick typ kramp i vaderna för att det blir så konstigt när knäna kommer utanför kåporna eller nått.

Halloweenövernattning sen, sprang runt i skogen vid midnatt - ingen blev rädd för mig...

Sov för få timmar inatt, så nu är jag lagom trött efter ca 30 timmar i stallet. Red dressyr i lilla ridhuset. Han var väldigt pigg idag med och spänd också. Idag var det rörigt i ridhuset och det gjorde väll inte saken bättre precis.

Åkte med mamma till hööks sen eftersom jag var i nödbehov av nya tyglar, dom jag har nu håller typ på att spricka sönder och det vore ju inte kul precis. Blev ett par i storlek ponny, fanns typ inga i cob och annars blir dom jätte långa :/

Det är först nu jag börjar förstå att han verkligen är min ponny. Helt sjukt ju...


1 november

Vad tiden går fort! Snart är julen och nyår här på riktigt.
Ska åka upp till stallet om någon timme och fixa. Rider nog till vallen och hoppar lite småhinder om det inte börjar regna. Sen ikväll är det halloweenövernattning i stallet, så jag kommer inte hem i mellan. Hoppas att vi kan skrämma barnen ordentligt ;)

Skriver imorgon hur det gick på ridpasset idag.


RSS 2.0