Mina tävlingsmål med Dusty

HT10:
- Ta alla chanser som finns och vara med på träningstävlingar, KM i dressyr.
- Bli placerad på en till klubbtävling.
- Starta KM omg 2, LB:3 och vara nöjd.

VT11:
- Åka ut och tävla LC/LB lokalt i dressyr.
- Bli placerad på en lokal dressyrtävling.
- Starta LA dressyr på klubbtävling.

HT11:
- Tävla lokal och bli placerad i LB klasser.
- Starta LA dressyr lokalt.


Dethär är mina mål som jag siktar emot. Det behöver absolut inte bli så att jag uppfyller alla eller ens någon. Men det är det jag vill uppnå. Svårt att säga såhär tidigt och jag vet att det både är lång tid och kunskapsmässigt tills vi är där.


Veckans planering v.44

Måndag: Rida på vallen och hoppa lite små hinder
Tisdag: Dressyr i ridhuset
Onsdag: Dressyr ute inne
Torsdag: Höstdressyren, LC:2
Fredag: Dressyr Promenera
Lördag: Longera
Söndag: Dressyr ute Promenera & longera


Tävlingdebut

Idag har jag och Dusty gjort vårat första program tillsammans och det var Dustys livs första program.

När vi kom till stallet och skulle ta in hade Dusty rullat sig på båda sidor och hela halsen och manen var täckt med blöt lera...så skitig har han aldrig varit och självklar var det den dagen vi skulle tävla och vara rena. Manen var brun och inte vit som den vanligtvis är. Fick till några knoppar i den skitiga manen, men dom blev inte så fina. Precis innan jag skulle göra iordning och sadla fick vi veta att domaren var 40 min försenad. Tur att jag inte hade tagit ut och börjat rida åtminstonde.

På framridningen kändes han LUGN(!), så lugn har han nog aldrig varit. Kändes lite stretig men var lydig. När vi kom in på banan blev han spänd och kändes väldigt tveksam, trodde inte alls att det skulle gå men det släppte efter något varv. Det mesta kändes ganska bra, i mellantraven blev det knappt någon skillnad, han bjöd inte riktigt framåt då och jag vågade inte driva på så mycket då han har lätt för att ta galopp istället. Mellan galopperna blev han lite spänd, då han redan vet att nästa fattning kommer ganska snabbt. Jag fick inte riktigt ut honom i det hörnet och därför blev det en felfattning, men den kunde jag rätta snabbt utan att han drog iväg. Fick mest 7:or, endel 6:or och en 2:a (felfattning). Är super nöjd med honom, den ända missen vi hade var felfattningen. Vi slutade på 66,21% vilket innebar vinst, vi var bara 3 stycken i min klass men ändå ;) Han verkade inte gilla att ha rosett på sig, han sprang och ruskade på huvudet under halva ärevarvet och ville bara ha av den. Kommentaren jag fick var "Trevlig uppvisning på mestadels lydig och uppmärksam ponny".

Är verkligen så nöjd med min prins!












Sadelprovning och en klump i magen

Imorse åkte vi iväg till lillhästen i stav för att prova sadlar. Lastningen gick bra och mamma körde jätte bra även om det var första (dock inte sista) gången hon körde transport. När vi kom dit berättade vi vad vi ville ha och hon provade några sadlar, egentligen hade han inte så svårt sadelläge men en kort rygg och behöver som störst än 16,5" - något dom inte hade så många av. Fick prova att sitta i två stycken. Uppsittningen gick bra men han spände sig något enorm, så som han gjorde med den illa liggande sadeln vi provade andra dagen vi hade honom. Han gillade den inte alls och jag satt dåligt i den. Nästa sadel gick också bra att sitta upp i, han spände sig super mycket men gjorde inget. Började skritta och efter ett par varv började han spänna av lite, skulle börja trava och efter ett halvt varv i trav drog han iväg i panik. Han har aldrig, aldrig gjort något liknande och jag hade inte en chans att stoppa honom, jag hade inte en chans och om jag hade tryckt ner rumpan i sadeln och försökt stanna genom att dra i tygeln hade det blivit ännu värre. Helt plötsligt efter en stund gick det att stanna...det konstiga var att han var helt lugn direkt efter. Hela han stängde bara av och jag trodde att jag när som helst skulle ramla av. Det var verkligen obehagligt och jag erkänner att jag tycker att det var läskigt. Kollade på några hoppsadlar sen men det var ingen som satt bra och var värd att sitta upp i. Tråkigt att vi inte hittade någon men nu vet vi iaf lite vad han ska ha. Åkte hem med en rejäl klump i magen efter vad som hade hänt eftersom det säkerligen är sådär han gjort innan vi köpte honom.

Han fick gå ut när vi kom hem och vi åkte och lämnade transporten och åkte hem ett tag. Sen åkte vi tillbaka, tog in och red ett tag i stora. Mamma linade honom några varv innan och han var helt som vanligt. Jag blev orolig för att det skulle bli värre med uppsittningarna efter det som hände tidigare men han stog helt still och var som vanligt. Red igenom programet en gång och bara kände lite på honom. Red inte så länge heller. Under passet släppte klumpen i magen och det känns jätte skönt. Efter fick han bli shamponerad på benen och svansen, då han hade gråa ben och har börjat klia svansen, säkert för att den var så skitig.

Bildbomb från igår














Min fina tusse ponny

Kom till stallet vid 17 och då hade min snälla mamma redan fixat allt. Borstade av och gjorde iordning. Red i paddocken idag igen. Uppsittningen gick jätte bra och nu kan jag skritta på halvlång tygel på direkten och han spänner sig inte alls. Till en början kändes han riktigt bra, var avspänd och mjuk men protesterade med att dra upp huvudet och springa iväg när jag skävde att han skulle använda sin hals och böja sin kropp. Efter galoppen blev han väldigt taggad och började bara galoppera hela, hela tiden. Red igenom programet två gånger, fattningarna är det svåraste, speciellt den andra fattningen som kommer så snart efter och han bara går och väntar på den. Halterna blir ganska bra, han stället upp bra och står stilla ordentligt. Har inte så jätte höga krav inför söndag, mitt mål är mest att han inte bara spänner upp sig och att han är ridbar även i programet. Sen vore det ju såklart roligt om det gick bra också.


Imorgon åker vi iväg till lillhästen och provar sadlar, vi åker hemifrån redan vid 7-tiden. Hoppas att han kan sköta sig bra och att vi hittar någon bra sadel. Helst en hopp och en dressyr, båda i svart men högt bakvalv på dressyrsadeln, hehe ;)

Och nu är det LOV, så otroligt skönt. Har precis suttit och jobbat med mitt hästprojekt som jag nu har skickat in, även det riktigt skönt. Under lovet ska jag vara i stallet mycket och pyssla och fixa med Dusty, måste även plugga en del och sen har jag inte så mycket plander faktist. Kanske borde komma iväg och klippa mig.

 


Något speciellt

Håller ni inte med om att det är något speciellt med ponnysar? Jag vet inte vad men jag tycker mycket bättre om att rida ponny även om det är kul på häst med. Om jag hade varit 10 cm kortare hade jag helt klart satsat på att hålla på med ponnysar efter skolan.

Idag har jag ridit 3 ponnysar iallafall. Cindy på Ågesta imorse, gick dåligt. Fixade i stallet och red lektion för Berit på tussen, han var SÅHÄR dukitg. Måste varit ett av våra bästa pass hitills, om inte det bästa. Det var inte helt lätt, men han blev så fin. Vi red mycket delar från LB:1 som jag ska vi ska rida på söndag. Han kom verkligen till bra arbete och Berit tyckte det var jätte stor skillnad på honom bara under de 2 veckor hon inte har sett honom. Han var jätte svettig sen men han verkade ändå nöjd.

Till sist red jag Capitano, på hackamore... Han var SÅHÄR stark och drog bara runt med mig och jag fin inte stopp på honom. Mindre kul.
Men jag är ändå glad lektionen på Dusty jämnar ut dom andra lektionerna idag.

Bilder från idag kommer någon annan dag!


Onsdag

Min mamma hade fixat allt idag när jag kom till stallet efter skolan straxt innan 17. Måste säga att jag har den absolut bästa hästskötaren! ;) 10 minuter innan jag skulle gå ut och rida började det självklart att regna men det stoppade oss inte, vi har blivigt proffs på att rida i paddocken när det regnar. Gick ganska bra till en början, han går iväg lite när jag gör serpentiner och ska ställa om eller vända över ridbanan. Efter att vi hade galopperat blev han jätte taggad och tyckte jag var världens tråkigaste som sa åt honom att trava istället för att galoppera hela tiden som han ville. Då drog han lite, blev ganska stark och okoncentrerad. Tränade på att vända rätt upp och skata av eller göra halt, vissa blev lite bättre och andra inte lika bra. Han var duktig när jag travade av och spände av riktigt bra.

Idag har pappa fixat dragkrok till bilen så nu behöver vi inte låna bil längre, jätte skönt. Har anmält mig till höstdressyren nästa vecka, LC:2 är det. En till chans att träna på dressyrstaket och få mer rutin, det gillar vi.

Ute i skogen galoppade ett djur...

Kom till stallet vid 9.30 imorse. Gjorde iordning plutten och red ut. Red bara fram och tillbaka på torpan, då det är den som är bäst när det är fruset för solen kommer dit först. Vägen var mjuk och det var massa fina löv överallt. Dusty tyckte det var kul men var ändå lydig, vi ökade på lite i en uppförsbacke och det uppskattades. Dusty tycker säkert jag är jätte tråkig och jobbig som hela tiden tränar dressyr och inte ridit så mycket "hoppdressyr" och hoppning ännu. När vi var påväg hem fick han ett litet fnatt. Det började när vi mötte två människor med hästar som vi mötte i en backe, han hoppade helt plötsligt upp på i skogen/på en kulle? Ingen aning om varför, kanske för att den ena tanten hade en reflexjacka? Han blev jätte spänd förut när vi stötte på en tjej med det...Konstigt. Lite senare när jag skrittade på lång tygel sköt han helt plötsligt in rumpan och iväg i galopp, när jag började få koll på honom gjorde han samma sak igen och sen en gång till. Annars skötte han sig verkligen super, lite konstigt att han började knasa sig utan att något hänt. Uppsittningen gick jätte bra idag också. 

Sen hade jag praktik och kom hem straxt innan 20, långa dagar blir det.  


Så glad man kan bli när det går bra

Åkte till solan imorse och red där, hade Tobiasse som jag ridit endel förut. Gick helt okej.
Sen fick vi sluta vid 11 för ridlärarna skulle iväg med dom som ska tenta av ridkursen. Vi fick en uppgift istället, kolla foderstater som vi skulle jämföra och så.

Åkte till stallet direkt och fixade. Red i lilla idag istället eftersom det var träningar i stora. Idag var han verkligen duktig, en av de bästa gångerna faktist. Jag red mycket programdelar idag, ganska mycket travdiagonaler och en ökning där vart verkligen bra - kändes så härligt. Han har ganska lätt för att börja galoppera när man ska öka, så för det mesta blir jag lite mesig och rider inte på så mycket för jag tror han ska fatta galopp. Gjorde lite mellangalopper också, blev ganska bra det med. Han var mycket jämnare idag och blev inta alls lika ryckig som han har varit ibland. Åh, fick en så bra känsla - min fina prins. Avbrotten blev bättre idag, men dom är inte bra ännu. Fattningarna blev ganska stora men han kom tillbaka ganska snabbt. Jag blir så glad när det går så bra, min fina <3

Kom hem redan innan 17 och nu SKA jag plugga.


Dusty bakom hönätet när vi hämtade honom


Veckans planering v.43

Tänkte börja lägga upp veckans planering från och med nu. Får se hur mycket jag håller mig till den, men det kommer nog bli någora ändringar.

Måndag: Dressyr i stora lilla ridhuset
Tisdag: Rida ut
Onsdag: Dressyr på utebanan
Torsdag: Lektion för Berit
Fredag: Dressyr på utebanan
Lördag: Åka till lillhästen i stav och prova sadlar + rida lite lätt & kort i stora ridhuset
Söndag: Dressyr KM, LB:1 - vårt första program tillsammans

Så var helgen slut, igen...

Åkte upp till stallet lite innan 10, gick ut på en promenad med Dusty i regnet. Hade tänkt att rida ut idag, men kände mig seg och yr imorse. Vi gick en ordentlig promenad och ut till motorvägen, han var jätte duktig och blev inte så rädd där ute. Det är så kul att han är så lydig att gå med, stannar när man själv gör det och går i lagom tempo hela tiden. Longerade några varv nere på vallen utan inspänningar. Jag höll i linan idag och det gick bra, jag har verkligen inte longerat mycket förut men han var så snäll så. Vi var ganska blöta när vi kom tillbaka så han fick stå inne och äta och torka.

Sen stog jag i cafeterian några timmar, sen fick han gå ut, kolla på film med barnen, ta in, brus möte, åka hem.

Denhär helgen har gott sååå fort, längtar redan till nästa. Sen är det LOV!


Fina Dustyman <3


Ridning på dressyrstaket

Mockade och fixade när han var ute, tog in och gjorde iordning. Red ett tag i lilla först när stockholmscupen hade träning på dressyrstaket i stora. Passade på att rida där sen när staketet var framme. Han blev lite spänd men inte alls så mycket. Han skötte sig MYCKET bättre än förväntad. Det var musik på, hästar som kom in i ridhuset, folk på läktaren osv och han brydde sig inte så mycket. Red igenom LB:1 som vi ska rida nästa söndag på KM och det gick okej, blir vingligt på in-och uppridningen och galoppfattningarna blir stora. Red även lite skänkelvikning och förvändgalopp idag och det gick ganska bra, han orkade inte riktigt alla gånger när jag gick över till förvänd men någon blev ganska bra. Avbrotten är något vi måste jobba med, men tror det och mycket mer kommer komma när han blir starkare och orkar mer. Han blev väääldigt svettig idag, det nästan rann på huvudet. Idag kunde jag verkligen sitta på honom i traven och han släppte ner mig helt. Fick en jätte bra känsla i slutet när jag travade innan jag började avsluta, ville bara rida vidare. Åkte hem vid 16.30 och tillbaka igen vid 18 och gav maten och bytte täcke.

Glöm inte att rösta på Dusty som årets häst här. Vore jätte snällt, finns 2 bilder till på honom - sök på Gold Dust för att hitta dom :)

Frågestund?

Vilka är det egentligen som läser här? Det är läsare som kollar in här, men ingen lämnar någon kommentar!?
Skriv gärna förslag om vad ni vill läsa om, t.ex. utrustning, någon speciell fakta, om mina mål osv...

Om någon har någon fråga är även det välkommet, om Dusty, ridningen, mål och så efter skolan eller nästan vad som helst.


Tävling

Jag är med och tävlar om dethär finfina täcket!


Ridning i snön och mörker

Åkte till stallet direkt efter skolan och min snälla mamma hade redan fixat allt som hon har gjort ett par dagar. Så jag hade extra mycket tid att pyssla med honom. Red på utevolten idag med, var väldigt blött idag med och på halva banan låg det snö. Han verkar inte bry sig om det och är bäst att rida på där ute. Var lite strulig när jag skulle sitta upp idag med, slutade med att vi ställde honom vid staketet så han stog still. Det konstiga är att han inte alls har spänt sig när jag kommit upp de senaste dagarna utan det är bara innan han håller på nu...

Gick ganska bra att rida idag, gjorde mycket galoppfattningar och avbrott. Avbrotten är jätte svåra och han vill helst börja skritta eller dra iväg i traven, blev lite bättre iaf och han var inte alls lika ryckig och flaxig idag. Efter vi har galopperat försöker han fatta galopp själv bara jag flyttar vikten lite eller lägger om skänkeln lite, trav verkar inte vara hans personliga favorit gångart ;) Skrittade en hel del idag också, både på lång tygel som gick jätte bra och jobbade. På ena långsidan flyttade jag skänkelvikning och på den andra bogen in, det fungerade bra och han blev mer avslappnad i skritten än vad han brukar. Mitt när jag skrittade släcktes belysningen och det blev kolsvart, det enda som lös upp var månen. Han brydde sig inte men det var lite svårt att se staketet och så. Han var jätte duktig när jag travade av idag med, verkligen avslappnad och han verkade nöjd.

Blev några bilder idag men dom blev jätte mörka, ni får se någon ändå.




Mysigt i snön, tycker en del...

I morse åkte jag och mamma till stallet vid 7.30 och tog ut Dusty och Sonella innan jag skulle till skolan. Det hade snöat en del inatt, inte kul alls tycker jag. Allt bara är blött och extra kallt. Dusty verkade uppskatta snön iallafall och han rullade sig 3 gånger på bara några minuter när vi stog och kollade. Dom ställde sig och luktade på varandra och såg ganska nöjda ut faktist.

Ikväll ska jag rida igen, antingen på volten eller i lilla och idag ska det gå bra har jag bestämt!

Juste

Glömde säga att Dusty har gått med Sonella idag! Det hade gått bra och när jag kom stog dom och åt tillsammans ur samma hö hög, så söta. Tror han tycker det blir roligt och mysigt med en hagkompis och jag hoppas att dom kan bli riktiga kompisar , stallets ponnypar ;)

Torsdagar är bra dagar...

...inte bara för att det är fredag dagen efter och att det efter skolan på fredagen är helg. Nej, torsdagar är en riktig riddag för mig. Åkte hem ifrån 6.30 imorse och började med specialidrotten på ågesta. Idag hade jag en mörkbrun, 6 årig liten d-ponny som hette Cindy. Roligaste hästen jag ridit där men det var inte helt lätt. Vi jobbade mycket med volter, serpentiner och inridning på medellinjen galopp.

Åkte till stallet direkt där jag gjorde iordning till Dusty som han nuförtiden kallas. Gjorde iordning för ridning och gick ner till stora. Idag var han ganska strulig vid uppsittningen och det tog ett tag...hoppas att det inte blir värre och värre. var jätte rörigt i ridhuset med två stycken som hade privatlektioner samtidigt och folk som gjorde kosmackar precis bakom så han for iväg... Kände mig mest ivägen så jag gick till den geggiga utevolten - med mina nya lindor! Innan var dom i en fin grå färg, efter var dom brun/gråa av all gegga, tur att det finns tvättmaskin. Gjorde även idag mycket skritt - trav övergångar och flyttade endel. Gjorde lite framdelsvändningar också, det var svårt. Blev lite stark i mellanåt och drog iväg lite men han blev jätte fin när jag travade av, använde verkligen halsen och vilade på steget. Pysslade och fixade efter.

Senare var det lektion, idag blev det Capitano som jag aldrig har ridit förut. Han var ganska rolig, galoppen gick fort men i traven var han riktigt trevlig och var känslig för både hand och vikt. Får se om det var min sista lektion på torsdagar. Ska nämligen försöka sälja dom, så jag kan rida lektion på Dusty istället. Någon som är intresserad?

Kom hem vid 20.30, så det blev en lååång dag.


Samma bilder hela tiden? Ja. Behöver nya snart.


Nya grannar, nytt stall

Nu står Dusty förmodligen och mumsar hö i sin nya box i stora stallet. nya grannar - Puck och Elbero som han verkar tycka om.
Åkte till stallet direkt efter skolan och kom dit vid 17 tiden, han hade fått gått i en vanlig hage idag som är lite större än karantänhagarna och jag tror att han hade uppskattat det då han hade rullat sig ordentligt på båda sidor, något han inte har gjort tidigare.

Red på utevolten idag igen. Först när jag skulle sitta upp kastade han sig bakåt, vet inte varför men tur var att jag bara hade tagit foten i stigbygeln och inte var påväg upp i sadeln. Både jag och mamma höll i så han kom inte lös iallafall. Gick ett halvt varv och satt upp, nu helt utan problem och han spände sig knappt när jag började skritta. Det gick bra, inte jätte bra men ja, bra. Han tycker jag är riktigt jobbig när han inte får tycka tyglarna ur handen på mig och rusa iväg. Han blir flaxig i traven, men det tycker jag är bättre än att han bara springer och är bekväm och är helt rak i sidan. Gjorde jätte många skritt-trav övergångar och han gjorde det riktigt bra, inga tendenser att dra iväg i galopp som han gjorde i början.

Det var väldigt blött och klafsigt på banan idag, då det regnade hela dagen igår, men det verkade inte göra honom något. Han klaffsade på som vanligt om inte ännu mer, då det kändes som han verkligen stampade ifrån där det var som mest gegga. Så hela hans ben, skydd, mina stövlar och halva sadeln var brun/grå geggig. Spolade benen i spolspiltan och det var inga problem med det heller. Min duktiga ponny!


Idag är ingen vanlig dag

Okej, så speciellt är det inte men idag får Dusty äntligen flytta ner från logen till stora stallet. Det blir skönt. 2 veckor har jag haft honom idag.

Strömavbrott och regnväder

Åkte till stallet vid 9 och skulle börja praktisera 12, en halv timme efter vi kom dit blev det strömavbrott. Hade tänkt att rida i stora ridhuset idag, men det var hoppkurs så då tänkte jag gå in i lilla, men där var det inte så ljust precis. Såg inte så mycket när jag skulle göra iordning och han höll på att stirra runt för att han var själv där och några gubbar höll på att slänga ner hö från "övervåningen" - jätte läskigt.

Fick på sakerna iallafall och beslöt mig för att rida på utevolten i regnet. Vet var lite stökigt med hästar som busade i hagarna brevid men han brydde sig knappt, så det var bra. Passet gick över förväntan, med de förutsättningar vi hade. Låg och rullade på en övning där jag först flyttade på hörnlinjen, la en 10-15 meters volt direkt efter (som han tycket var VÄLDIGT jobbigt när han var tvungen att böja och ställa sig också) på andra långsidan gjorde jag serpentiner med 3 bågar och började om igen. Idag var han lite mer tillbaka och började smyga lite när det blev jobbigt istället för att springa som han gjort tidigare när han tyckt det varit jobbigt. Kunde skritta på helt lång tygel och skrittade av runt ridhuset, idag blev han spänd när jag satt upp men det släppte lite efter något varv.

Strömen kom tillbaka vid 15 tiden och det var väldigt skönt. Hästarna som vi borstat i mörkret var inte så rena som vi trott då...

Någon som orkade läsa? ;)

       


Måndag

Idag var jag halvledig från skolan. Skulle ju egentligen vara på solna, men våra ridlärare var på kurs så vi hade fått hemuppgifter att göra istället. Åkte till stallet vid 12 och red nästan direkt, var lite rörigt i ridhuset och folk som smackade och så, han blev spänd med spände av ganska snabbt. Det är mycket sånt som han måste vänja sig vid, för på tävlingar är det mycket rörigare än så. Gick ganska bra idag, han tycker det är jobbigt i traven och blir flaxig och försöker springa iväg. Flyttade lite på hörnlinjerna och någon kändes riktigt bra. Gjorde mycket tempoväxlingar, som han inte heller gillar. Antingen vill han trava i sin egen bestämda takt eller galoppera. Hade mycket lättare att böja och ställa idag och han kändes mycket mjukare.


Min fina ponny


Tävlingsdag

Åkte till stallet vid 8.30. Mamma gick promenad med Dusty och longerade på vallen, det hade gått ganska bra. Tävlingen gick dåligt. Kom hem för någon timme sen... Slut


Ridning på vallen

Idag red jag på dressyrbanan på vallen för första gången. Trodde att han skulle spänna sig mycket, men han var jätte duktig. Han kändes fin idag men tyckte det var lite jobbigt att böja sig ordentligt i sidorna och ville då springa iväg istället. Fick han mer avspänd och han blev mer ridbar. Försökte prova att rygga, det förstod han inte riktigt och tyckte var lite konstigt. Red mycket volter och lite förvänd galopp, skänkelvikninar och lite sånnt. Är nöjd med dagens ridpass!

Fixade iordning honom efter och var funktionär i andra klassen, LA:4. Satt på framridningen och såg ganska många fina hästar men det blev kallt, speciellt om fötterna.

Försökte göra Symfonie lite renare utan att bada honom, för det är så kallt. Blev väl lite bättre iallafall. Startar inte så tidigt imorgon så jag ska knoppa och fixa utrustningen imorgon. Programen vi ska rida är LC:1 som för förklass och LB:1 som lagklassen. Hoppas att Symfonie kan hålla sig på mattan och inte se massa spöken och bralla runt.


Dusty

Symfonie


Första lektionen på Dusty

Igår red jag först på Ågesta, hade en häst som hette Parma och vi hade programridning - LB:1.

Blev hämtad och kom till stallet tidigt. Fixade och borstade innan jag skulle rida lektion för Berit. Eftersom det var första lektionen för henne och hon inte sett honom förut jobbade vi mycket på volterna och att han skulle böja sig ordentligt och inte springa iväg när jag sitter ner och kommer intill med skänkeln ordentligt och att han ska använda sig av sin hals och inte bara bli kort och spänd. Det blev verkligen en skillnad och var jätte kul. Fick mycket bätte rörelser när han inte var lika spänd. Super kul att rida för henne iaf :)

På kvällen red jag Symfonie som jag ska tävla på söndag.

Idag red jag ute i skogen. Hade tänkt att rida både i skogen och på vallen en stund och hoppa lite. Skrittade till vallen och började rida, men det var folk som tömkörde och red och han blev jätte spänd. Tänkte att jag skulle rida lite i skogen och gå tillbaka och hoppa lite sen, men det var så mörkt och han blev stark på vallen igen. Ute i skogen var han duktig, lydig även om han var spänd.

Imorgon ska jag rida ute på morgonen/fm, då det är tävlingar. Ska vara funktionär andra klassen och sen bada och fixa Symfonie tills tävlingen.




Uteritt och en lite lugnare dag

Igår red jag innan praktiken. Satt upp precis utanför stallet, gick ganska bra men han drog iväg lite. Red ner till vallen och red en stund där. Hoppade ett litet plutthinder några gånger, något han tyckte var väldigt roligt. Han hoppade som det vore väldigt mycket högre, så det var lite svårt med dressyrsadeln. Blev lite stark idag, men tror det var för han tyckte det var roligt. Red lite ute o skogen sen, han var jätte lydig och lyssnade super bra. Travade och galopperade lite på stigarna.

Red Symfonie på kvällen i specialen, gick ganska bra.

Idag började jag rida i storaridhuset. Satt upp alldeles själv och det gick bra. Han var mycket bättre än sist jag var där, kunde börja trava utan att han passade eller började galoppera. Han var mycket lugnare idag och jag tror han var lite trött för han hängde till lite i tygeln ibland och orkade inte riktigt, så jag red inte så länge idag. Avslutade i paddocken och han kunde bli lite längre och sträcka på halsen. Ryktade, pysslade och gosade efter.

Imorgon ska jag rida lektion för Berit - spännande!


Duktig Dusty idag

Åkte till stallet direkt efter Solna och ridningen och teorin där. Gjorde i ordning och gick ut i paddocken. Mamma började longera honom lite innan, han skötte sig bra, mycket bättre än förväntat! Hade stigbyglarna nere och han brydde sig inte om det alls. Uppsittningen gick jätte bra idag med. Mycket bättre i igångsättningarna idag, men det går snabbt i traven och blir för hastigt. Kommer inte ner på honom traven, känns som jag bara studsar uppepå honom, men det kommer nog bli bättre allt eftersom. Han var mycket mer avspänd idag, så det var skönt.

Provade att rida igenom LB:1 programet som vi ska rida på Ågesta på torsdag och som jag ska tävla på söndag. Sen testade jag att rida lite förvänd galopp och det var inga problem. Ville aldrig sluta galoppera, han har så härlig galopp! Skrittade en runda efter. Fixade, myste och ryktade ganska länge efter - mysigt!

Imorgon ska jag rida ut och lite på vallen innan praktiken.



Söndag

Åkte upp till stallet och släppte ut Dusty vid 12, åkte hem några timmar och hann se lite från VM finalen i hoppning. Mockade och fixade innan jag tog in och fixade för ridning. Red i stora ridhuset idag med, uppsittningen gick jätte bra men han var mer spänd idag än igår. Några hinder stod framme som han gick och kollade på och spände sig mer för. Drog iväg lite mer en bit och blev faktist lite stark då - första gången. Det är svårt att komma fram i trav från skritt och han vill hellre mest galoppera hela tiden.

När vi hade ridit klar skrittade vi ut en liten sväng, han var duktig då och verkade tycka det var skönt. Pysslade och ryktade en stund efter, så himla mysig :)


Ridning igår och idag

Igår åkte jag till Guldis efter skolan och fixade. Red när lilla blev ledigt. Vi fick inte den bästa början precis, sadeln som vi tyckte låg bra i stallet lättade jätte mycket i bak när jag satt upp och han tryckte in hela rumpan och sköt upp ryggen, drog iväg en bit och sen hoppade jag av direkt. Bytte sadels och hoppade upp igen, gick bättre då men fortfarande jätte spänd. Han var tittig och spänd hela passet, men blev lite bättre allt eftersom.

Idag red vi i stora ridhuset efter lektionerna och innan vi gick in fick han gå en liten promenad. Gick mycket bättre att sitta upp idag, han spände sig inte alls lika mycket som igår. Spänd var han idag med och tyckte lite saker var läskiga, men det var också mindre än igår. Slappnade av mera och sen kunde jag flytta lite. Försökte sitta ner lite lätt i traven, för annars blir han jätte spänd och vill gå iväg. Igångsättningarna från skritt är supersvåra, antingen börjar han passa innan han kommer fram i trav eller så vill han fatta galopp direkt. Det behöver det tränas mycket på.

Lite bilder från idag




Design?

Är det någon som är duktig på att göra designer som skulle vilja göra en till mig?
Behöver inte vara någon märkvardig, bara något enkelt tillsvidare.


Nu är Guldis hemma

Imorse åkte vi hemifrån vid 7 tiden, åkte och hämtade transporten och fortsatte vidare mot Örebro. Vi kom fram skrev vi på papprena och klädde på honom och lastade. Gick jätte bra att lasta och han stog jätte snällt, täckena passade helt perfekt i storlek också!

När vi kom fram lastade vi ut, han fick gå runt stallet något varv och kika lite. Sen fick han gå in i sin box i logen och prata lite med dom andra kompisarna som också står i logen. Efter att han hade stått i sin box och fått smält alla intryck gick vi en promenad i skogen. Han var hur snäll som hälst och stannade så fort jag stannade, dock var han väldigt vaken och gick på, men det tycker jag bara är bra.

Sen var det ridlektion på kvällen, vi hade uppsutten teori och skulle rida hästar vi inte brukade rida så ofta.
Fick börja med Grynet och blev väldigt positivt förvånad, orkade komma tillbaka mycket mer och bar sig själv. Ena galoppen var lite svårare, men tror det också kommer komma. Sen fick jag hoppa upp på Nala, inte min typ av häst alls.

Juste, halva luggen rök nästan direkt och nu ser man honom ordentligt och han ser också.
Imorgon ska jag rida, lite nervöst men ska bli jätte roligt.


På väg hem, innan vi fixade luggen


Gold Dust

Hej, jag heter Kelly. Här kommer jag skriva om min ponny Gold Dust, våra träningar och så småningom tävlingar tillsammans och självklart allt annat. Imorgon är den stora dagen när vi ska hämta hem honom och han blir MIN alldeles egna ponny!

Jag själv är 16 år, blir 17 lite senare i år. Har ridit på ridskola i 10 år på botkyrka rs och har de senaste åren ridit både ponny och storhäst och även hoppspecial på ponny som jag nyligen bytt till dressyr. Jag har länge drömt (och tjatat) om en egen häst och nu ska det bli verklighet, vilket är väldigt svårt att överhuvudtaget förstå. Jag går andra året på realgymnasiet med hästinriktning, vi rider med skolan en gång vanligt och sen har jag valt att lägga till specialidrott dressyr, vilket gör att jag rider en gång till i veckan med skolan. En tredje skoldag har vi praktik och då är jag också på botkyrka. Resterande två skoldagar är vi i skolan och har mer vanliga ämnen.

Imorgon åker vi alltså och hämtar honom i Örebro, där han står nu.
Gold Dust är en 8 årig isabell/palomino färgad valack. Han har 4 vita strumpor och en bred bläs och för tillfället för lång lugg ;) Han är importerad från England och har startat LC hoppning och ingen dressyr alls.

Jag har tänkt att satsa mest på dressyren men honom, men skulle även vilja komma ut på någon liten hopptävling med honom. Men framförallt träna och bara göra massa roliga saker tillsammans, lära känna varandra och utvecklas tillsammans.

Här får ni två bilder från när vi var och kollade och provred honom...





Tänk att han snart är min!


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0